Seminarium dotyczące wsparcia eksportu podczas Wojewódzkiego Święta Chrzanu w Osjakowie (zdjęcia)

   Jest wiele rynków jeszcze nie zdobytych, na których polska żywność jest mało znana, a które dają mnóstwo możliwości dla polskich przedsiębiorców. O tym przekonywali prelegenci i zaproszeni goście podczas seminarium na temat wsparcia eksportu produktów regionalnych, które było w tym roku częścią Wojewódzkiego Święta Chrzanu w Osjakowie.

   Nowe placówki zagraniczne, organizacje forów gospodarczych, a także pomoc w sytuacjach spornych to zadania, które realizuje w tym zakresie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. O tym, że Polska żywność swoimi walorami i jakością spokojnie może podbijać zagraniczne rynki, takie jak Korea, Japonia czy Indie, mówił wiceminister spraw zagranicznych, Marcin Przydacz:
    - Możliwości jest sporo. My jako rząd, jako administracja możemy pomagać, ale nie możemy wyręczać, to nie jest tak, że my polskich przedsiębiorców zmusimy do współpracy z czynnikami zagranicznymi, w pierwszej kolejności to od nich zależy, ich wola i aktywność jest tutaj najważniejsza i nie będziemy też polskich przedsiębiorców uczyć, jak się robi biznes, bo oni to robią od wielu lat i umieją to robić z dużym sukcesem. To, co my chcemy zrobić, to rozszerzyć tę ofertę eksportową, nie koncentrować się tylko i wyłącznie na rynkach europejskich. W tym momencie 82 procent polskiego eksportu trafia na rynki europejskie, a jest jeszcze gigantyczny potencjał w reszcie świata. Rząd odbudowuje obecność placówek zagranicznych na rynkach azjatyckich, otworzyliśmy placówkę chociażby na Filipinach, intensyfikujemy współpracę z Chinami, z Japonią, z Indiami, to są gigantyczne rynki, jeśli chodzi o konsumentów, bogate, które nie znają polskiej żywności i trzeba im tę żywność zaproponować. My w rozmowach politycznych promujemy polską żywność i nie tylko, organizujemy konkretne wydarzenia dedykowane promocji polskich produktów, interweniujemy poprzez ambasady, poprzez nasze placówki zagraniczne w przypadku, kiedy polscy przedsiębiorcy na jakichś rynkach mają trudności albo są dyskryminowani. Promujemy też poprzez takie wydarzenia. Zaprosiliśmy tu przedstawicieli korpusu zagranicznego, korpusu dyplomatycznego w Polsce i nawet jeśli część z nich nie mogła się tutaj pofatygować, to mimo wszystko dowiedzieli się o takim wydarzeniu, dzięki aktywności pana wójta, pana posła Rychlika dowiedzieli się o chrzanie.


   Takie spotkania są bardzo ważne, bo mają na celu wymianę doświadczeń - podkreślał w rozmowie z Radiem ZW poseł Paweł Rychlik, który był inicjatorem tegorocznego seminarium:
    - Bardzo się cieszę, że zaangażował się w to pan minister, bo bez niego to przedsięwzięcie nie miałoby miejsca. Chodzi o to, żeby fizycznie korzystali na tym mieszkańcy, a mieszkańcy powiatu pajęczańskiego, Ziemi Wieluńskiej to również plantatorzy chrzanu, jak i osoby, które prowadzą działalności gospodarcze i które ten chrzan, jak i inne produkty rolne, warzywa przetwarzają. Mam nadzieję, że to dzisiejsze spotkanie będzie owocne. Chodzi przede wszystkim o przekazanie walorów tej rośliny, jaką jest korzeń chrzanu. Mamy na celu promocję marki, żeby ten chrzan lepiej się sprzedawał, a co za tym idzie, żeby rolnicy uprawiali go więcej, za lepszą cenę, a przetwórnie żeby sprzedawały więcej produktów, miały większe obroty. Podstawowa zasada marketingu czyli przede wszystkim reklama, promocja, a mamy co promować, bo nasz chrzan nadwarciański jest bardzo dobrej jakości.


   O tym, jak województwo łódzkie promuje lokalne produkty, mówiła radna sejmiku, Dorota Więckowska:
    - Jedną z form jest rokrocznie organizowany wojewódzki konkurs „Polska smakuje”. Rolnicy, przedsiębiorcy produkujący produkt lokalny mogą zgłaszać się w Departamencie Rolnictwa do 30 sierpnia. Inną formą promocji produktów lokalnych jest włączenie się ostatnio z inicjatywy Urzędu Marszałkowskiego w promocję produktów lokalnych w pociągach TLK i InterRegio, gdzie wśród pasażerów promowane są produkty lokalne, w tym również nadwarciański chrzan.


   W osobie pana ministra mamy ogromnego sprzymierzeńca, jeśli chodzi o promocję chrzanu na rynkach zewnętrznych - mówił wójt gminy Osjaków, Jarosław Trojan.
    - Myślę, że to ważne, żebyśmy mogli umiejętnie skorzystać z pomocy takich ludzi, żeby nas wsparli w tym, żebyśmy mogli ten chrzan zapromować na rynkach zewnętrznych. Pan minister dzisiaj mówił, że są ogromne rynki azjatyckie, gdzie są miliardy ludzi, którzy nie znają chrzanu, gdzie jest otwarta przestrzeń, żeby ją zdobywać. Pan Krzysztof Półgrabia z firmy Pamapol przedstawił bardzo pięknie, jak to należy robić, prezes firmy Liedmann Agro, Tomasz Liedmann mówił o tym, że nie należy się bać nowości, trzeba być na to otwartym i korzystać ze środków unijnych. To było coś, co uważam, że powinniśmy w przyszłości kontynuować po to, żeby zachęcać ludzi, którzy są przedsiębiorczy, a ludzie z naszego regionu mają ogromny potencjał, jeżeli chodzi o swoje możliwości, planowanie. I to należy wspierać i promować, bo dzięki temu nasz region może się rozwijać.


   Zagłębie chrzanowe, z którego pochodzą wyjątkowe produkty, o promocji których dyskutowano podczas seminarium, tworzy sześć gmin z powiatu pajęczańskiego i wieluńskiego. To Konopnica, Rusiec, Działoszyn, Kiełczygłów, Osjaków i Siemkowice.

Relację z IX Wojewódzkiego Święta Chrzanu znajdziecie tutaj.

O godzinie 13:15 zapraszamy również na wywiad z Marcinem Przydaczem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych

REDAKCJA PORTALU radiozw.com.pl NIE ODPOWIADA
ZA TREŚĆ KOMENTARZY ZAMIESZCZANYCH PRZEZ INTERNAUTÓW

REKLAMA